X
Loading...
Ei hakutuloksia
Sisältö
Henkilöt
{ page.post_title }
{ page.titteli }
{ page.sahkoposti }
{ page.puhelinnumero }

Liiketoimintalähtöinen IoT ratkaisee yrityksen arkisia ongelmia

”Mitä se tarkoittaa, että esineiden Internet on joka puolella? Eikö Internet jo ole koko maailmassa?” kysyi vanhempi rouva toiselta kahvilassa.

Ihan vielä Internet ei ole joka paikassa, mutta IoT ratkaisuja rakennetaan sellaista vauhtia, että pian lähes kaikki voi olla kytkettynä Internetiin. Tekniikoita tähän on tarjolla monenlaisia. Mutta onko tekniikka ja mittalaitteiden valinta kuitenkaan tärkeintä?

Eatechilla lähestymistapamme on liiketoimintalähtöinen. Haluamme keskittyä siihen, mitkä ovat asiakkaan todelliset tarpeet jokapäiväisessä liiketoiminnassa. IoT ratkaisuja ei yleensä kannata tehdä (vain) hypetyksen vuoksi, toki joskus niinkin. Valtaosassa yrityksistä kannattaa kuitenkin keskittyä ihan arkisiin ongelmiin ja niiden ratkaisemiseen.

Parhaiten liiketoimintaa tukeva ratkaisu ei välttämättä ole mitään totaalisen uutta ja ihmeellistä, jota varten pitäisi hankkia rekkalastillinen antureita ja mittalaitteita ja uusia kaikki ohjelmistot. Yrityksissä on jo olemassa valtava määrä tekniikkaa ja dataa, jota pitää vain tarkastella uudella tavalla. Eatechin liiketoimintalähtöinen IoT auttaa keräämään, yhdistelemään ja analysoimaan tietoa. Integroimalla olemassa olevat järjestelmät voidaan yhdistää ja kerätä valtava määrä koko ajan syntyvää dataa reaaliaikaisesti. Valitsemalla oikeanlaiset alustat ja analysointitekniikat löydetään huikeita uusia näkökulmia. Näin päästään luomaan aidosti liiketoimintalähtöisiä ratkaisuja.

Jollain yrityksellä ensisijainen tavoite IoT-ratkaisuissa voi olla sellaisen järjestelmän synnyttäminen, että saavutetaan merkittäviä säästöjä kustannuksissa. Toisella prioriteettina voi olla tulovirran lisääminen. Kolmas haluaa luoda kokonaan ihan uudenlaista liiketoimintaa. Kaikki nämä tavoitteet ovat hyviä ja voidaan toteuttaa IoT-ratkaisuilla.

Yksi ja sama ratkaisu ei kuitenkaan sovi jokaiselle yritykselle välttämättä edes saman toimialan sisällä. Siksi me keskitymme ratkaisujen räätälöintiin. Näin voimme tuottaa sellaisia palveluita, jotka tukevat juuri oikeaa liiketoimintaa, tavoitteita ja toimialaa. Esimerkiksi liiketoimintatiedon reaaliaikainen analysointi ja visualisointi helpottaa päätöksentekoa ja auttaa tekemään oikea-aikaisia ratkaisuja ja päätöksiä millä tahansa toimialalla.

… mutta miten jatkui rouvien keskustelu kahvilassa? En malttanut puuttua keskusteluun mutta kuuntelin niin paljon kuin kehtasin. Hetken ajatuksia vaihdettuaan he totesivat, ettei sillä ole oikeastaan väliä missä kaikkialla se Internet on nyt tai tulevaisuudessa. Tärkeintä on se, mitä sillä tehdään ja mitä hyötyä siitä on. Se oli oikein hyvä keskustelu.

Suvi Melakoski

KIRJOITTANUT

Suvi Melakoski

Director, Marketing and Brand

etunimi.sukunimi@eatech.fi
+358 400 878 256

Suvi Melakoski on ihmistieteitä, markkinointia ja yritysviestintää opiskellut ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri. Hänellä on pitkä kokemus sekä kuluttajasovellusten että ammattilaisten käyttöön tarkoitettujen web- ja mobiilipalveluiden kehittämisestä. Suvia innostaa erityisesti selvittää, mitkä kaikki muut tekijät varsinaisen käyttöliittymän lisäksi vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Eatechin markkinointi- ja brändijohtajana Suvi tarkastelee ohjelmistoliiketoimintaa monesta eri näkökulmasta.

Suvi Melakoski