X
Loading...
Ei hakutuloksia
Sisältö
Henkilöt
{ page.post_title }
{ page.titteli }
{ page.sahkoposti }
{ page.puhelinnumero }

Lisätty todellisuus tuo huoltoon uusia ulottuvuuksia

HoloLens huvikäytöstä tositoimiin!

Microsoftin HoloLens on ollut meillä käytössä ja kokeiltavana toimistolla. Minkälaisia kokemuksia tähän mennessä on kerätty? Toimistolla kokeilijoita on riittänyt jonoksi asti, ja lasit päässä konttorilla kulkijan on vaikea olla nauramatta, kun löytää työkavereiden tekemiä yllätyksiä ympäri toimistoa. Huvikäyttö on helppo tapa tutustua teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. Hauskuutuksen jälkeen on luontevaa keskittyä miettimään, miten lisättyä todellisuutta voitaisiin oikeasti hyödyntää ammattilaisten käytössä.

Lisätty todellisuus (AR, augmented reality) sinänsä on jo vanha keksintö, mutta aikaisemmin laitteet olivat kömpelöitä, suuria ja kalliita. Nyt kun laitteet ovat kehittyneet, tulee jokaisen ulottuville ihan uudenlaisia mahdollisuuksia. Laitteet ovat pian käytännössä kaikkien saavutettavissa – jo nyt voi lisättyä todellisuutta hyödyntää omalla kännykällä. Viime kesänä kaikenikäiset tutustuivat lisättyyn todellisuuteen Pokemon Go -pelin parissa.

Meillä toimistolla olevat HoloLensit ovat vielä hiukan kömpelöt, mutta vanhempiin ratkaisuihin verrattuna käyttökokemukseltaan jo huimat. Linssit päässä vastaantulija herättää vielä huomiota ja huvitusta, mutta pian siihen silmä tottuu. Kohta lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää myös turvalaseissa ja kevyissä silmälaseissa. Myös hintataso alenee niin, että kustannustaso kohtuullistuu ja laitteita on mahdollista hankkia jokaiselle työntekijälle esimerkiksi huollon tarpeisiin.

Työskentely tehostuu esimerkiksi huollossa

Meitä Eatechissa kiinnostavat eritoten lisätyn todellisuuden hyödyntäminen huollon sovelluksissa ja maksamisen ratkaisuissa. Huollon sovellukset voivat nopeuttaa työntekoa ja varmistaa tasalaatuisuutta, kun huoltomies voi saada jatkuvaa palautetta tekemisistään sekä opastusta tarvittavissa kohdissa. Työskentely tehostuu.

Kun vielä tietoa voidaan jakaa useamman käyttäjän kesken, ovat mahdollisuudet huollon sovelluksissa rajattomat. Kokenut kollega voi auttaa toista vaikka toiselta puolelta maailmaa opastamalla, kun kumpikin saa saman näkymän eteensä. Ongelmatilanteita voidaan ratkoa yhdessä. Voidaanhan nykyäänkin välittää kuvaa ja ääntä tapahtumapaikalta, mutta lisätty todellisuus tuo ihan erilaista konkretiaa tilanteeseen. Etätyöhön lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden yhdistäminen tuo aivan uudenlaista potkua.

Erilaiset perehdytys- ja koulutustilanteet saavat ihan uudenlaista konkretiaa, kun perehtyjälle voidaan tuoda lisäinformaatiota oikeaan paikkaan juuri silloin, kun sitä tarvitaan. Samaa ajatusta voidaan käyttää kuluttajien sovelluksissa esimerkiksi itsepalvelukaupoissa, matkailukohteissa tai kulttuurielämyksissä. Retail-puolella sovellusalue voisi liittyä vaikkapa kodin sisustukseen: lisätyn todellisuuden avulla huonekaluja tai tauluja voi katsella kotona oikeissa mitoissa. Miltä uusi sohva näyttäisi olohuoneessa? Jos kuluttaja on tyytyväinen näkemäänsä, voisi huonekalun tilata samantien kotiinkuljetettuna ja maksukin hoituu sähköisesti.

Toteutamme lisätyn todellisuuden demoja

Kun lisätty todellisuus tuodaan linsseihin, vaatii hiukan totuttelua ja keskittymistä liikkua todellisessa maailmassa. On eri asia vilauttaa kännykkää kasvojen edessä kuin olla täysin sisällä lisätyn todellisuuden maailmassa. Huoltotyössäkin turvallisuusasiat on mietittävä tarkkaan. Ulkotöissä Suomen sääolosuhteet ovat vielä haasteita laitteiden toimivuudelle, mutta tämänkin suhteen kehitystä tulee varmasti suurin harppauksin ihan lähivuosina. Nyt on hyvä hetki kokeilla erilaisia sovellusalueita.

Vaikka tehokkaaseen käyttöön pääsy vaatii vielä parannuksia laitteilta, voidaan nyt jo havainnollistaa ja kokeilla lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia. Nyt hankittu osaaminen ja kokemukset takaavat asiakkaillemme etulyöntiaseman, kun laitteista tulee jokapäiväisiä. Kevään aikana toteutamme lisättyä todellisuutta hyödyntäviä demoja esimerkiksi huollon sovelluksista. Kehitys tapahtuu Unity-moottorilla ja pilviteknologioita hyödyntäen. Vielä mahtuu mukaan, joten jos haluat kokeilla lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia omassa liiketoiminnassasi, laita viestiä sales@eatech.fi niin mietitään yhdessä liiketoimintaasi sopiva ratkaisu. Tästä kelkasta ei kannata jäädä pois!

Suvi Melakoski

KIRJOITTANUT

Suvi Melakoski

Director, Marketing and Brand

etunimi.sukunimi@eatech.fi
+358 400 878 256

Suvi Melakoski on ihmistieteitä, markkinointia ja yritysviestintää opiskellut ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri. Hänellä on pitkä kokemus sekä kuluttajasovellusten että ammattilaisten käyttöön tarkoitettujen web- ja mobiilipalveluiden kehittämisestä. Suvia innostaa erityisesti selvittää, mitkä kaikki muut tekijät varsinaisen käyttöliittymän lisäksi vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Eatechin markkinointi- ja brändijohtajana Suvi tarkastelee ohjelmistoliiketoimintaa monesta eri näkökulmasta.

Suvi Melakoski