X
Loading...
Ei hakutuloksia
Sisältö
Henkilöt
{ page.post_title }
{ page.titteli }
{ page.sahkoposti }
{ page.puhelinnumero }

Matkalaskut mukaviksi: mobiilisovellus pitää kuittipinot kurissa

Uutta mobiilisovellusta suunnitellessa on luontevaa listata aluksi kaikki toiminnot, joita nykyisinkin tarvitaan. On helppo ajatella, että olisi tärkeää saada työ tehtyä samalla tavalla. Tärkeämpää on kuitenkin kysyä miksi jokin ominaisuus tai toiminto halutaan. Onko kyse oikeasti asiasta, joka auttaa käyttäjää pääsemään tehokkaasti ja miellyttävästi siihen lopputulokseen mihin pitikin? Vai onko kyse siitä, että samaa asiaa on jostain historiallisesta syystä kysytty paperisella lomakkeella jo vuosikausia? Ehkä on syntynyt ajatus siitä, miten juuri tämä asia pitää tehdä, koska niin on aina ennenkin tehty. Paperilomakkeiden siirtäminen sellaisenaan sähköiseksi ei kuitenkaan ole yleensä ollenkaan järkevää, ei myöskään vanhojen sähköisten sovellusten muuttaminen sellaisenaan mobiilimaailmaan.

Mobiilisovellukseen vain oleelliset tiedot ja toiminnot

On ihan eri asia käsitellä vaikka useita kansiollisia paperia kuin samaa tietomäärää sähköisenä. Pitäisikin keskittyä siihen, mikä on olennaista, mikä on tärkeää ja miten se asia saadaan käsiteltävästä tietomassasta parhaiten esille. Mitä tietoja oikeasti tarvitsemme käyttäjiltä? Mitä tietoja voidaan hakea automaattisesti, ja tarvittaessa vain antaa käyttäjän muuttaa virheelliset tiedot? Mitä käyttäjän pitää tehdä, mitä taas mobiilisovellus voisi tehdä käyttäjän puolesta? Voisiko asiat tehdä vaikkapa aivan eri järjestyksessä?

Toki vastaus voi joskus olla kyllä, että juurikin vanhalla tavalla kannattaa toimia ainakin osittain. Esimerkiksi pankkien asiakkaita ohjattiin aluksi sähköiseen laskunmaksuun esittämällä lasku tutun lomakkeen oloisena laskunmaksuautomaatilla ja myöhemmin verkkopankissa. Tämä ehkä laski kynnystä ottaa käyttöön sähköinen laskunmaksu. Nyt vasta mobiilisovellusten kohdalla on tätä totuttua ulkoasua alettu rikkomaan. Silti joidenkin selaimella käytettävien nettipankkien laskunmaksusivut muistuttavat ulkoisesti edelleen paperilaskua.

Mobiilisovellusten on taklattava monimutkaisuus

Aika ajoin kannattaa olemassa olevia ja ihan hyvinkin toimivia sähköisiä järjestelmiä tarkastella kriittisesti. Etenkin ammattikäytössä olevissa sovelluksissa jokin asia saatetaan tehdä turhan monimutkaisesti ihan vaan tottumuksen vuoksi. Käyttäjä on vuosien saatossa turtunut tiettyyn toimintatapaan eikä huomaa kuinka ylimääräinen tekeminen kuormittaa työssä. Uusi työntekijä ihmettelee ehkä systeemin monimutkaisuutta, mutta tottuu pian talon tavoille.

Kuitenkin vapaa-ajalla käyttäjät ovat jo tottuneet vaatimaan helppokäyttöisiä mobiilisovelluksia. Työssä moni silti vielä joutuu tyytymään vaikeisiin järjestelmiin. Muutos on kuitenkin tulossa. Käytön helppoudesta, tehokkuudesta ja miellyttävyydestä on tulossa koko ajan tärkeämpi hankintakriteeri ja vaatimus myös työkäytössä.

Mobiilimaksamisella matka- ja kululaskut hoituvat näppärästi

Matka- ja kululaskujen tekeminen sähköisesti on aihe, joka saa aikaan kiivasta keskustelua missä tahansa. Asiaan perehtyneiden sihteerien työ on aikanaan siirretty toimihenkilöille joiden näkökulmasta matkalaskuohjelmistot sisältävät käsittämättömiä termejä ja monimutkaisia prosesseja. Matkalla käyneen näkökulmasta prosessin pitäisi olla yksinkertaisempi: kerrotaan mistä kulut ovat syntyneet, milloin ja miksi.

Mobiilimaksaminen tuo tähänkin helpotusta. Kun maksu hoituu älypuhelimella, tietää järjestelmä jo milloin, missä ja minkä suuruinen kulu on syntynyt. Yrityskortilla maksaja voi liittää kuittiin helposti selitteen, mihin kulu liittyy. Kommentin voi lisätä vaikka heti paikan päällä maksamisen jälkeen tai kommentteja voi kirjoittaa luppoaikana bussipysäkillä tai palaverin alkua odotellessa. Näin kuitit eivät jää pyörimään lompakoihin, laukkuihin ja pöydille, vaan tiedot siirtyvät heti eteenpäin. Hyvin integroitu järjestelmä osaa täydentää ja ehdottaa automaattisesti puuttuvia tietoja esimerkiksi päivärahoista. Tulevaisuudessa matkalaskunkin tekeminen voi olla mukavaa.

Suvi Melakoski

KIRJOITTANUT

Suvi Melakoski

Director, Marketing and Brand

etunimi.sukunimi@eatech.fi
+358 400 878 256

Suvi Melakoski toimii Eatechilla käyttäjäkokemussuunnittelijana. Taustaltaan Suvi on ihmistieteitäkin opiskellut ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri. Hänellä on pitkä kokemus sekä kuluttajasovellusten että ammattilaisten käyttöön tarkoitettujen web- ja mobiilipalveluiden kehittämisestä. Suvia innostaa erityisesti selvittää, mitkä kaikki muut tekijät varsinaisen käyttöliittymän lisäksi vaikuttavat käyttäjäkokemukseen.

Suvi Melakoski