X
Loading...
Ei hakutuloksia
Sisältö
Henkilöt
{ page.post_title }
{ page.titteli }
{ page.sahkoposti }
{ page.puhelinnumero }

Mitä huomioida ohjelmistokumppanin valinnassa?

Millä perusteella olet valinnut ohjelmistokumppanisi? Onko taustalla epämääräinen tuntemus kumppanista, joka on ajan myötä muuttunut tai jäänyt polkemaan paikoilleen? Me kaikki kasvamme ihmisinä ja yrityksinä jatkuvasti ja sitä kautta ohjelmistokumppanin valintakriteerit ja toiveetkin elävät. Toiveiden kuuluukin elää, maailma ympärillämme muuttuu koko ajan. Nykymaailmassa jatkuva kehittyminen ja ketteryys ovat avainasemassa.

Ohjelmistokumppanin valinta on iso päätös

Tietoisuus ohjaa valintojamme ja vaikuttaa toimintaamme. Tietoisuus yrityksen olemassaolosta nostaa potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta. Tietoisuudella vaikutetaan ja sen avulla voidaan ohjata toimittajavalintaa. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee ohjelmistoissakin; kun vastakkain ovat muuten samanlaiset sopimuspaperit, niin useammat valitsevat sen tutun ja turvallisen. Tämä siitäkin huolimatta, että pitkässä juoksussa kumppanuus toisen, saman ajatusmallin omaavan ohjelmistotalon kanssa voisi toimia paremmin.

Ohjelmistotoimittajalla täytyy olla kyky ymmärtää asiakasta

Asiakkaalla voi olla mielessään idea, jonka kehittämiseen hän tarvitsee ohjelmistokumppaniltaan apua ja osaamista. Idea saattaa olla ajatuksissa valmis, mutta yksityiskohtia täytyy viilata, ideaa optimoida ja lopulta määrittää, mitä sovelluksen pitää tehdä. Usein pelkkä yksityiskohtien viilaaminen ei riitä, vaan konepelti aukaistaan ja vaihdetaan koko ydin.

Ohjelmistokumppanilla täytyy olla kykyä ymmärtää idean perimmäinen tarkoitus, asiakkaan tarpeet sekä toiveet ja lopulta kehittää ohjelmisto, joka vastaa näihin tai jopa ylittää nämä. Asiantuntemus, osaaminen ja asiakkaan ymmärtäminen ovat asioita, joiden on toimittava saumattomasti yhteen.

Säilytä identiteettisi

Usein kuulee puhuttavan, että jonkun ohjelmistokumppanin kanssa yrityksen toimintatapa ja käytös ovat erilaisia kuin toisen kanssa. Tämä on varmasti jossain määrin viisasta, mutta omaa ja yrityksen identiteettiä ei saa kadottaa ja unohtaa. Se, että kumppanuudessa sopeutuu ja kuuntelee kumppaniyrityksen toiveita, on tärkeää. Älä siis valitse ohjelmistotoimittajaa, jonka vuoksi joudut muuttamaan omaa toimintaasi mielestäsi huonompaan suuntaan.

Oli toimintatapa mikä tahansa, yksi asia on varma. Älä unohda ohjelmistokumppaniasi. Äläkä anna ohjelmistokumppanisi unohtaa sinua. Se, että elätte ohjelmistotoimittajasi kanssa ”etäsuhteessa” voi toimia hetken aikaa, mutta pitkässä juoksussa ongelmia on varmasti tiedossa. Kommunikaatio ja läpinäkyvyys ovat avainsanoja. Asioista, toiveista, peloista ja jopa ongelmista on tärkeää puhua suoraan, turhia odottelematta.

Menneisyyden painolasti vai katse kohti tulevaisuutta

Meillä kaikilla on menneisyys. Usein se vaikuttaa ja ohjaa myös tulevaisuuttamme. Se, että asiat ovat joskus tehty tietyllä tavalla, ei tarkoita, että ne pitäisi tehdä tulevaisuudessakin samalla tavalla. Maailma digitalisoituu ja toiminta muuttuu. Hyvä ohjelmistotoimittaja kehittyy kanssasi, ideoi, suunnittelee, jatkokehittää ja ylläpitää projektejanne. Vaikka ohjelmistokumppanin vaihto voi tuntua vaikealta yhteisen historian takia, on se joskus ainoa tie kohti parempaa huomista. Kuuntele ja keskustele vaihtoehtoisista tavoista toimia. Uudet näkemykset ja ideat ovat aina tervetulleita ja ne saattavat avata silmäsi.

Meillä Eatechillä tärkeintä on kumppanuuden jatkuva kehittäminen. Se, että kumppanillamme menee hyvin tarkoittaa yleensä, että meillä itselläkin menee hyvin. Haluamme kasvaa ja kehittyä kumppaneidemme kanssa, emme heidän kustannuksellaan. Meidän tahtotilamme ei ole kuristaa kumppanistamme viimeisiä mehuja irti ja samaa toivomme toisinkin päin. Meidän tapamme toimia voisi tiivistää erääseen paljon soitettuun kappaleeseen: ”Katse eteen ja suupielet ylöspäin”.

Toni Kokkonen

KIRJOITTANUT

Toni Kokkonen

Chief Commercial Officer

etunimi.sukunimi@eatech.fi
+358 40 591 0390

Toni Kokkonen on yksi Eatechin perustajista ja vastaa Eatechin myynnistä ja markkinoinnista. Toni on koulutukseltaan tietotekniikan diplomi-insinööri ja toiminut koko uransa ajan ohjelmistoliiketoiminnan parissa.

Toni Kokkonen