X
Loading...
Ei hakutuloksia
Sisältö
Henkilöt
{ page.post_title }
{ page.titteli }
{ page.sahkoposti }
{ page.puhelinnumero }

Muutosvastarintaa matkalla mobiilimaailmaan? - Niksejä mobiilisovellusten innostavaan käyttöönottoon

Mobiilisovellukset helpottavat ja tehostavat tänä päivänä monenlaista työntekoa. Esimerkiksi ennakoivan kunnossapidon ja huoltosovelluksen avulla työhön liittyvät asiat saadaan kirjattua siellä, missä työ tehdään ja tieto siirtyy välittömästi toiminnanohjausjärjestelmään.

Osa työntekijöistä saattaa kuitenkin kokea ajatuksen uuden palvelun opettelusta hankalana, jos mobiililaitteiden käyttö ei ole vielä tuttua. Miten helpottaa uuden palvelun käyttöönottoa ja madaltaa kynnystä mobiilisovellusten tehokäyttöön?

Harjoitteluun käytetty aika tehostaa työtä

Viisitoista vuotta sitten eräässä julkishallinnon organisaatiossa siirryttiin tekstipohjaisesta järjestelmästä graafiseen ohjelmistoon. Hiiren käyttö oli henkilökunnalle uutta ja epävarmaa, kun aikaisemmin oli käytetty vain monimutkaisia näppäinkomentoja. Käytettävyystestien pohjalta suosittelin lämpimästi, että henkilökunta saisi opetteluvaiheessa pelata vaikkapa tunnin verran miinaharavaa tai pasianssia. Ajatus oli silloin liian radikaali. Kuitenkin käyttämällä tunti työaikaa uudenlaisen työskentelytavan opetteluun voitaisiin varsinaista työskentelyä tehostaa huomattavasti.

Vastaavat konstit voi ottaa nytkin käyttöön. Vaikka suomalaiset ovat mobiililaitteiden suurkuluttajia, on silti paljon työikäisiä, joilla älypuhelimet tai tabletit eivät vielä ole osa normaalia arkea. Työnantaja voi madaltaa kynnystä tarjoamalla mahdollisuuden kokeilla, mitä kaikkea muuta mobiililaitteilla voi tehdä. Etsitään ja esitellään vaikka omaan ammattialaan ja ammatilliseen kehittymiseen liittyviä mobiilipalveluita. Tai opetellaan yhdessä ottamaan videoita ja kuvia työmaalta. Videopuhelu työtoverin kanssa voi aluksi olla hauska kokeilu. Kun sen kerran osaa, on puhelu tehokas työväline hektisessä tilanteessa, kun tarvitsee välittää nopeasti kokonaiskuva tilanteesta.

Työyhteisössä voidaan ottaa käyttöön vapaamuotoisia keskustelukanavia, kunhan pelisäännöistä sovitaan. Hyvin käytettyinä ne parantavat sisäistä tiedonkulkua ja lisäävät etenkin liikkuvaa työtä tekevien yhteishenkeä.

Omien harrastusten mobiilisovellukset auttavat alkuun

Työnantajan ei kannata myöskään vierastaa vapaa-aikaan liittyvien mobiilisovellusten esittelyä tässä vaiheessa, jos niillä saadaan viimeisetkin vastarannankiisket innostumaan ja tutustumaan mobiilimaailmaan. Yksinkertaisia pelejä pelaamalla kosketusnäytön toimintalogiikka tulee pian tutuksi. Monia voi innostaa radionkuuntelun helppous tai tv:n urheilulähetysten, dokumenttien ja elokuvien löytäminen. Kuntoiluun ja harrastuksiin innostavia mobiilisovelluksia löytyy laajalti. Isovanhemmiksi ehtineille avautuu ihan uusi maailma, jos voi pitää kännykän tai tabletin avulla yhteyttä kauempana asuviin lapsenlapsiin. Valokuvat normaalista arkipäivästä vaihtuvat sukkelaan ja lastenlasten kanssa voi ottaa vaikka videopuhelun.

Kun ajatus mobiililaitteen käytöstä ylipäänsä alkaa tuntua mukavalta, on uuden työsovelluksen käyttöönottoon kynnys jo madaltunut. Ja nykyaikaiset mobiilisovellukset ovat niin helppokäyttöisiä, että hyvin nopeasti huomaa, kuinka ne monipuolistavat ja auttavat työntekoa. Aikaa säästyy, kun kirjaukset voidaan tehdä suoraan ilman hankalia välivaiheita ja tieto välittyy moneen suuntaan. Työhön saadaan ihan uutta voimaa, vauhtia ja varmuutta.

Suvi Melakoski

KIRJOITTANUT

Suvi Melakoski

Director, Marketing and Brand

etunimi.sukunimi@eatech.fi
+358 400 878 256

Suvi Melakoski toimii Eatechilla käyttäjäkokemussuunnittelijana. Taustaltaan Suvi on ihmistieteitäkin opiskellut ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri. Hänellä on pitkä kokemus sekä kuluttajasovellusten että ammattilaisten käyttöön tarkoitettujen web- ja mobiilipalveluiden kehittämisestä. Suvia innostaa erityisesti selvittää, mitkä kaikki muut tekijät varsinaisen käyttöliittymän lisäksi vaikuttavat käyttäjäkokemukseen.

Suvi Melakoski