X
Loading...
Ei hakutuloksia
Sisältö
Henkilöt
{ page.post_title }
{ page.titteli }
{ page.sahkoposti }
{ page.puhelinnumero }

Työmatkaliikunta työhyvinvoinnin tukijana

Istuminen tappaa – mikä avuksi?

Eatechillä tehdään istumatyötä, joten tällä hetkellä mediassakin paljon esillä olevat istumisen vaarat puhututtavat myös meillä. Yksi apukeinohan tähän ovat sähköpöydät, jotka yleistyvät toimistoissa koko ajan. Myös taukoja on muistettava pitää ja kävellä vaikka kahvinkeittimelle ja takaisin tarpeeksi usein työpäivän aikana. Eatechin toimistolla taukojen aikana voi vetää vaikka leukoja, vetreyttää lihaksia jumppakepin avulla tai pelata Xbox Kinect-peliä.

Kolmas apukeino on tietenkin liikunta. Liikkuva työntekijä on virkeä ja terveellinen. Liikkumista harrastava henkilö oppii tunnistamaan entistä paremmin kehonsa ja mielensä eri tuntemukset. Lisäksi liikkuminen parantaa muun muassa unen laatua sekä keskittymis- ja oppimiskykyä, jotka ovat erityisen tärkeitä asiantuntijatyössä.

Työmatkaliikunta on hyvä vaihtoehto kiireiselle

Työmatkaliikunta on yksi tehokkaimmista tavoista edistää jokapäiväistä hyvinvointia. Kävely, pyöräily, juoksu, joukkoliikenteen käyttö tai vaikkapa potkupyöräily tai -kelkkailu voivat toimia hyvinä liikuntamuotoina kodin ja työpaikan välillä.

Itse harrastan vapaa-ajallani juoksua. Aikaisemmin harrastamani joukkuelajit ovat jääneet vähemmälle ajankäytöllisistä syistä johtuen. Juoksemista kun voit joukkueen aikatauluista riippumatta harrastaa silloin, kun itsellesi ja perheellesi parhaiten sopii. Perheenlisäyksen myötä olen huomannut työmatkaliikunnan toimivan yhtenä parhaista tavoista hyödyntää ajankäyttöni terveyttä edistävään harrastukseeni.

Työmatkaliikunta tuo virkeän aloituksen työpäivään

Työmatka on pakollinen päivittäinen edestakainen suoritus, joka vie aikaamme joka tapauksessa riippumatta siitä, käytämmekö sen autolla ruuhkassa ajamiseen vai esimerkiksi juoksemiseen. Olen tullut siihen lopputulokseen, että aamulla töihin juokseminen on kaikessa kammottavuudessaan yksi parhaista liikkumismuodoista. Aamulla töihin lähteminen ei tiettävästi ole aina se mieluisin asia ja voisi ajatella, ettei varsinkaan rasittavan liikunnan muodossa, mutta kun saat houkuteltua itsesi liikkeelle aamusta, alat myös huomata sen positiiviset vaikutukset.

Aamulla herätessäsi ajatuksesi voivat olla jo työpäivän tuomissa stressaavissakin asioissa. Työmatkaliikunnan aikana hankalatkin asiat selkeytyvät ja olet virkeänä (niin fyysisesti kuin henkisesti) aloittaaksesi työpäiväsi. Aamulla työmatkaliikunta jää harvemmin tekemättä sen vuoksi, että olisit ehtinyt sopia jotain muuta. Lisäksi aamu- ja treenisuihkun yhdistämisellä säästät aikaasi ja ihoasi. Vajaalla vatsalla (vesilasillinen aamusta) liikkeelle lähteminen lisää aineenvaihduntaa ja opettaa elimistöäsi polttamaan rasvoja pitkälle päivään. Aamun työmatkaliikunnaksi sopii hyvin kevyempikin liikuntamuoto. Jo muutaman minuutin liikkuminen ennen työpisteellesi siirtymistä lisää endorfiinien eritystä aivoissa luoden hyvän mielen tunnetta, jonka avulla työpäiväsi on mukava aloittaa.

Miten työnantaja tukee työmatkaliikkujia?

Yksi ehto työmatkaliikuntaan on tietysti kunnon pukeutumistilat työpaikalla. Eatechilla työntekijöillä on käytössään suihkutilat, joissa jokaisella on mahdollisuus myös lukittavaan kaappiin. Myös työpaikan tarjoamat välipalat, Eatechin tapauksessa hedelmät, ovat hyviä energian tuojia napattavaksi ennen kuin työpäivän päätteeksi lähtee liikkumaan kotia kohti. Työnantaja voi sponsoroida työntekijöiden liikkumista myös varusteiden muodossa. Meillä työntekijöille on esimerkiksi jaettu heijastinliivejä, tapaturmien ehkäisemiseksi.

Hannu Korpi

KIRJOITTANUT

Hannu Korpi

Director, Continuous Services

etunimi.sukunimi@eatech.fi
+358 50 382 4777

Hannu Korpi toimii Eatechilla tuotantojohtajana. Vuodesta 2008 lähtien järjestelmäylläpidon parissa toiminut Hannu vastaa jatkuvien palveluiden operatiivisesta toiminnasta sekä kehityksestä. Hannu taittaa maratonin kevyesti alle kolmeen tuntiin, joten hän todella tietää, mitä jatkuvuus ja kehittyminen vaativat.

Hannu Korpi